Recensie: De Kiekeboes Special – Buitenbeentjes (2024)

Apart

Ach, hoe lang is het geleden dat ik mezelf nog eens ondergedompeld heb in de avonturen van “De Kiekeboes”. (In mijn tijd nog gewoon “Kiekeboe” en dat we toen vijftien kilometer moesten lopen door de sneeuw om onze strips te gaan halen. Op klompen!) Toen ik Jommeke en Suske en Wiske ontgroeide was ik al lang verslingerd aan Spider-man en de X-mannen en gingen mijn zuurverdiende centen daar aan op. En toch dook ik, wanneer ik de kans had -op kamp, bij familieleden, in de bib- in de strips van Kiekeboe. Of het laatst een gelukkig weerzien was? Affirmatief.

Dit boek, want de dikte ervan rechtvaardigt de aanspreektitel “boek”, bevat 3 strips van “De Kiekeboes” en nog wat extra materiaal. Lekker veel strips voor je geld en ook nog eens een mooi object voor de verzamelaar.

De drie strips zijn, zoals de titel al doet vermoeden, de buitenbeentjes van de avonturen van “De Kiekeboes”. In “De Heeren Van Scheurbuyck” draait de plot vooral om een vorig leven van Marcel Kiekeboe. Het lolligste daaraan is dat we een hele resem vaste personages zien terugkeren in een andere gedaante: Marcel is een nar in dienst van koning Van Der Neffe, Constantinopel is een mentaal gehandicapt weeskind en de anders zo wellustige Fanny is een non.

De tweede strip, “De Simstones” is mijn favoriet. Daarin koopt Meneer Van de Kasseien, de baas van Marcel, de rechten van de strips op. Hij heeft meteen allerhande ideeën over hoe de reeks verder gezet dient te worden en neemt daarvoor een hautaine en over the top artsy fartsy art director in de arm. Het verhaal leest als een subtiele satire op de filmwereld, want zo wordt het stripmedium zelf voorgesteld in dit verhaal: alsof men een film aan het maken is. Dubbele bodems alom, ook voor de volwassen lezer en zelfs voor de stripkenner. Wanneer men deze aflevering van “De Kiekeboes” “Het zwarte goud” wil dopen meent de art director dat de erven Hergé daar “ten zeerst mee gecharmeerd” zullen zijn. Hilarisch!

Ook grappig zijn de veranderingen die de art director wil doorvoeren om de personages interessanter te maken. Fanny wordt een ho*rtje, Marcel een dronkaard, Charlotte manziek en Nopel computerverslaafd. Preutser volk zou denken dat dit zware kost is voor een jongerenstrip maar maker Merho heeft de vinger aan de pols en beseft dat geloven dat de jongeren van vandaag tot hun zestiende met poppen en/of brandweerwagens spelen van een verregaande naïviteit getuigt.

In het derde verhaal, “De wereld volgens Kiekeboe”, spelen ontvoeringen door Ufo’s en graancirkels de hoofdrol. U veel vertellen over de plot zou zonde zijn, maar dat er goede vondsten te rapen zijn kan ik u wel al meegeven.

De extra’s lijken meer gericht op de iets jongere lezers. Het merendeel daarvan zijn puzzels, zoek de tien verschillen, doolhoven, kruiswoordraadsels en dergelijke meer. Voor de volwassen lezer niet meteen een meerwaarde buiten dat de familie Kiekeboe er een hoofdrol in spelen. Voor kinderen des te plezanter, vooral omdat ook de spelletjes een iets gewaagder randje hebben dan wat men doorgaans in “Zonneland” en dergelijke aantreft.

Opmerkelijk is het interview met de dikke dame, een personage dat in elk verhaal van “De Kiekeboes” een cameo heeft maar nooit spreekt. Het interview is grappig uitgewerkt en is in sé een klaagzang van de dame dat ze nooit aan het woord komt, maar is des te grappiger omdat ze net in één van de drie in dit boek vervatte strips wél spreekt. Een knap staaltje absurde humor.

Er zit ook een fictieve horoscoop in het boek, waarschijnlijk om het geheel meer als een magazine te doen aanvoelen, zoals de cover ons belooft. Die horoscoop blijkt het enige minpuntje. Als men een fictieve en humoristische horoscoop maakt dan kan men niet ver genoeg gaan, maar hier leek Merho zich wat in te houden. Zinnen als “De ene financiële meevaller na de andere, je voelt je goed in je vel en je straalt.” Lijken gewoon rechtstreeks uit een “echte” horoscoop geplukt en sorteren niet echt een grappig effect. Maar een kniesoor die daar op let!

Dit boek heeft alles wat een album van “De Kiekeboes” nodig heeft: vaart, spanning, entertainment, de woordspelingen waar Merho een patent op lijkt te hebben en het bevat daarbovenop genoeg gevarieerde inhoud om op vakantie door alle leden van het gezin gewaardeerd te worden. En nu ga ik stoppen, want ik moet kakken.

De Kiekeboes Special – Buitenbeentjes

Tekst & tekeningen: Merho

Met medewerking van: